Program Comenius

                   

1 sierpnia 2013 r Technikum Nr 3 w Zespole Szkół Nr 3 rozpoczęło prace nad nowym projektem programu Uczenie Się Przez Całe Życie Comenius.
 
 
 
 
W projekcie o nazwie Science Around Us Along History – S-A-R-A-H (Nauka wokół nas poprzez historię) , obok naszej szkoły biorą udział następujące placówki:
  1. IES EL TABLERO z Cordoby w Hiszpanii,
  2. Bundeshandelsakademie und Bundeshandelsschule, Bundeshandelsakademie für Berufstätige z Graz w Austrii,
  3. Lycee Professionnel Andre Campa z Jurancon we Francji,
  4. Istituto di Istruzione Superiore "PITAGORA" di Montalbano Jonico MT z Montalbano Jonico we Włoszech,
  5. Zonguldak Kozlu Lisesi z Zonguldak w Turcji,
  6. Lidköpings kommun Barn och skola z Lidköping w Szwecji,
  7. Colegiul Tehnic Danubiana z Roman w Rumunii,
  8. Gloucestershire College z Cheltenham w Wielkiej Brytanii.
 
Wraz z uczniami z innych krajów postaramy się udowodnić, że język nauki jest uniwersalny. Zbudujemy na boisku szkolnym zegar słoneczny oraz zmierzymy przyśpieszenie ziemskie i promień Ziemi.
 
 

 

1 sierpnia 2011 roku XI Liceum Ogólnokształcące w Zespole Szkół Nr 3 rozpoczęło pracę nad projektem programu Uczenie się Przez Całe Życie (Longlife Learning Programme – LLP) – Comenius. Partnerami w tym projekcie są cztery kraje. 

Oprócz Polski są to:

  1. Meric Anadolu Lisesi, Bursa, Turcja. Szkoła nowa, założona w 2005 roku. Nauka w niej jest możliwa po zdobyciu odpowiednio wysokich wyników na egzaminie państwowym. Uczy przedmiotów ogólnokształcących, posiada dobrze wyposażone sale. Ciekawostką jest to, że posiada również bulodrom, a jej uczniowie zdobywają nagrody w grze w bule.
  2. Escola Secundaria Marques de Pombal, Lizbona, Portugalia. Założona 127 lat temu w zabytkowej dzielnicy Lizbony. Szkoła oferuje kursy techniczne i zawodowe w zawodach budownictwo, elektryka, mechanika, stolarstwo i projektowanie komputerowe.
  3. Liceul de Arta "Ioan Sima", Zalau, Rumunia. Szkoła artystyczna. Uczniowie uczą się śpiewać, grać na instrumentach, a także poznają sztuki plastyczne i rzeźbę. Jest to jedyna szkoła artystyczna w regionie dlatego wspiera wiele projektów artystycznych i kulturowych lecz także i tych dotyczących wiedzy ogólnej. Czas trwania projektu to 2 lata, czyli zakończymy działania w czerwcu 2013 roku. Tytuł projektu to: "You can't teach an old dog new tricks, or can you…?", czyli “Nie można nauczyć starego psa nowych sztuczek, a może jednak…?”

Obecnie „stary pies” musi dostosować się do zmieniającego się społeczeństwa bardzo szybko aby nie pozostać w tyle. Dlatego powinniśmy zaangażować młodych ludzi w proces nauczania ludzi starszych. Uczniowie dowiedzą się jakiego rodzaju wiedza jest szczególnie przydatna dla ich krewnych i osób z sąsiedztwa, zaangażują lokalne instytucje w pomoc przy projekcie, zaprojektują serię warsztatów i przeprowadzą je. Naszym celem jest nauczenie tych, którzy tego potrzebują podstawowych umiejętności obsługi komputera, takich jak użycie edytora tekstu, komunikatorów internetowych, surfowania po sieci, używania portali społecznościowych lub bankowości elektronicznej. Jeśli zaistnieje taka potrzeba uczniowie mogą również pomóc w nauce obsługi telefonu komórkowego lub języka obcego (np. podstawowe komendy komputerowe lub wiadomości systemowe).

Produktem końcowym będzie strona internetowa, na której uczniowie opiszą wszystkie przeprowadzone działania oraz umieszczą scenariusze warsztatów i wskazówki do dalszych ćwiczeń. Nagrany zostanie również film ukazujący poczynania i wysiłki uczniów a także multimedialne DVD.

Poprzez uczenie innych uczniowie powtórzą i utrwalą własne wiadomości, zrozumieją również naturę procesu uczenia się. Ponadto praca z krewnymi i sąsiadami wpłynie na wzmocnienie więzi rodzinnych a zaangażowanie instytucji lokalnych dostarczy uczniom koniecznego doświadczenia w pracy z władzami. Co więcej, współpraca z rówieśnikami z innych krajów europejskich pozwoli nie tylko na głębszy wgląd w problemy, z którymi się borykają ale też na porównanie i skontrastowanie różnych kultur, a co ważniejsze- znacząco poprawi znajomość języka angielskiego uczniów.

 

OGÓLNE INFORMACJE O PROGRAMIE COMENIUS:

Program Comenius to jeden z czterech programów sektorowych programu Unii Europejskiej „Uczenie się przez całe życie”. Jest on adresowany do szkół, przedszkoli, uczniów, studentów kierunków pedagogicznych, nauczycieli, jednostek samorządu terytorialnego, kuratoriów oświaty i innych organizacji działających w obszarze edukacji. Program obejmuje 27 krajów Unii Europejskiej z terytoriami zamorskimi, kraje EFTA i EOG: Islandię, Liechtenstein, Norwegię oraz kraje kandydujące: Turcję i Chorwację.

Program Comenius ma na celu:

  • wzmacnianie jakości i europejskiego wymiaru kształcenia nauczycieli;
  • wspieranie poprawy metod dydaktycznych i zarządzania szkołami;
  • rozwijanie wśród młodzieży i kadry nauczycielskiej wiedzy o różnorodności kultur i języków europejskich, a także zrozumienia ich wartości;
  • pomaganie młodym ludziom w nabyciu podstawowych umiejętności i kompetencji życiowych niezbędnych do rozwoju osobistego, przyszłego zatrudnienia i aktywnego obywatelstwa europejskiego.

Celem akcji Comenius Partnerskie Projekty Szkół jest wzmacnianie europejskiego wymiaru edukacji poprzez promowanie współpracy międzynarodowej szkół, przedszkoli i innych instytucji edukacyjnych w Europie. Realizacja projektów w ramach akcji Comenius Partnerskie Projekty Szkół to okazja do: wprowadzenia innowacyjnych rozwiązań pedagogicznych, zdobycia nowych umiejętności, rozwoju zawodowego nauczycieli, wzmocnienia współpracy z rodzicami i społecznością lokalną, uatrakcyjnienia oferty edukacyjnej. Dzięki zaangażowaniu w projekt, jego uczestnicy nabierają pewności siebie, doskonalą znajomość języków obcych, zdobywają ciekawe doświadczenia. Poprzez kontakty z instytucjami partnerskimi z innych krajów Europy – w praktyce uczą się tolerancji i zrozumienia dla innych kultur, zwyczajów, pomysłów na życie.

 

INFORMACJE Z REALIZACJI PROJEKTU:

21 września 2011 roku rozpoczęła się w naszej szkole wizyta partnerów z Rumunii, Portugalii i Turcji w ramach prac nad projektem Comenius "You can't teach an old dog new tricks, or can you…"? Wśród gości z Turcji było dwóch uczniów tamtejszej szkoły- Orkun i Sadullah- którzy zostali ciepło przyjęci przez naszą młodzież i ugoszczeni przez Piotra Madonia z klasy 3 LO i Kasię Dzwonek i Elę Owczarczyk z klasy 2 LO. Goście zwiedzili naszą szkołę, Zabrze i Gliwice. Byli również w zabytkowej kopalni Guido.

W piątek, przed wyjazdem, zdążyli zwiedzić Kraków, który bardzo ich zachwycił. Udzielili oni również krótkiego wywiadu dla Zabrzańskiej telewizji podczas wizyty w Urzędzie miejskim. Relację z tego wydarzenia można zobaczyć na stronie GTV. Goście byli pod wielkim wrażeniem polskiej gościnności. W przyszłym roku uczniowie naszej szkoły będą mieli okazję zwiedzić kraje naszych partnerów.

        

—————————————————————————————————————————————————

17 kwietnia 2012 roku w ramach projektu Comenius, Pani Dyrektor Grażyna Kossowska-Łysy, Pani Anna Milcarz, Pani Agnieszka Czemny oraz trzy uczennice naszej szkoły: Katarzyna Dzwonek, Karolina Chojnacka oraz Agnieszka Pluchrat miały okazję wyjechać do Turcji. Celem wyjazdu było zawarcie zagranicznych przyjaźni, poznanie innych kultur, wykorzystanie języka angielskiego do porozumiewania się oraz zwiedzenie pięknych miast. W projekcie tym uczestniczyła również młodzież z Portugalii i Rumuni.

21 kwietnia po fascynującej wycieczce statkiem po cieśninie Bosfor i zwiedzaniu Istambułu – jednego z największych i najbardziej malowniczych zakątków tego kraju, nadeszła pora na pożegnanie się i powrót do Polski. Była to wspaniała lekcja, pełna przygód i chwil, których z pewnością żaden z uczestników biorących w niej udział nigdy nie zapomni.

 

        

 

—————————————————————————————————————————————————

 


Uczniowie naszej szkoły, którzy biorą udział w projekcie Comenius „You can’t teach old dog new tricks, or you can?” na początku października 2012 r. odwiedzili kolejny z krajów partnerskich- Portugalię, a konkretnie Lizbonę.  Celem  podróży była wymiana doświadczeń związana z pracą nad projektem, poznawanie innych kultur oraz integracja  z uczniami pochodzącymi innych krajów (Turcji, Rumunii oraz oczywiście Portugalii).  W planie pobytu nie mogło zabraknąć zwiedzania tego pięknego kraju „odkrywców” . Gospodarze zadbali o to, aby zobaczyli, to co najistotniejsze i najpiękniejsze w  bogatej historii ich kraju. Poza samą Lizboną i jej starówką uczniowie odwiedzili m.in.: Klasztor Hieronimitów, Wieżę Jerozolimską, Park Narodowy Sintra-Cascais- najbardziej wysunięty na zachód punkt kontynentalnej Europy, niegdyś miejsce to uważano za koniec świata i początek bezkresnego oceanu i najpiękniejsze plaże Portugalii, które również są częścią parku narodowego.  

W czasie pobytu w Portugalii wszyscy mogli  przekonać się o bezstresowym i sielankowym rytmie życia w tej części Europy. Pomimo wszystkich przeciwności losu jakie zgotowali im strajkujący Portugalczycy wyjazd ten uważają za w pełni udany. Wszystkie spóźnienia i problemy z dotarciem w planowane miejsce, długie oczekiwania na publiczne środki transportu nikomu nie przeszkadzały, no bo któż przejmowałby się problemami tak błahymi i przyziemnymi będąc otoczonym dziełami rąk ludzi, którzy jeszcze kilkaset lat temu władali prawie połową świata?